Linguine med tomat-spenat-ricotta-sås

På lördag har jag födelsedag och då hade jag tänkt att jag skulle ta och bjuda några vänner på middag innan det bär vidare downtown. Eftersom en i rundan är vegetarian planerar jag att bjuda på en vegetarisk pastarätt som jag lagat en gång tidigare (den gången dock enbart för B och mig), nämligen linguine med en tomat-spenat-ricotta-sås. Mycket god! Här är receptet (för 4 personer):

750 g körsbärstomater
4 vitlöksklyftor, skivade
1 röd lök, i strimlor
1 knippa färsk oregano
10 ml olivolja
500 g spaghetti
50 g färsk spenat
200 g färsk ricotta
färskt malen peppar
75 g riven pecorino


Bild från koboken Sunshine-Küche (Bill Granger)

Värm ugnen till 180 grader. Lägg tomaterna, vitlöken, lökstrimlorna och oreganon på ett ugnsfat och häll över olivolja. Rosta allt i ugnen 20-25 minuter tills ingredienserna har fått färg och tomaterna börjar se lite "skrynkliga" ut.

Koka spaghettin al dente. Häll bort vattnet och blanda med tomatblandningen, spenaten och hälften av ricottan. Fördela på tallrikar, garnera med resten av ricottan och smaka av med svartpeppar och riven pecorinoost.

Voilà!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!