day 03 - a trip

Den viktigaste resan i mitt liv so far var nog resan till Göttingen, Tyskland i oktober 2004. Jag åkte dit ensam under studierna för att tillbringa 9 månader i utbyte vid universitetet i Göttingen. I ett nötskal hade jag ett alldeles underbart år som förlängdes till två fantastiska år! Jag lärde inte enbart känna vänner från hela världen utan dessutom min älskade Besim.



Göttingen är en alldeles underbar, mellanstor stad i mitten av Tyskland med ett mysigt centrum med ett vackert rådshus.


Göttingen är väl känt för sitt universitet: man säger ofta att Göttingen inte har ett universitet, utan att staden är ett universitet. Göttingen har ca 120.000 invånare, varav ca 30.000 studerande!


Det här är statyn Gänseliesel (gåsflickan) som befinner sig i centrum av Göttingen och är ett av stadens kännetecken. Samtidigt är det en av de vanligaste mötesplatserna i Göttingen. Det finns en tradition att  doktoranderna efter sin examen klättrar upp på statyn, kysser den och lämnar kvar några blommor.

Bildkällor: http://wwwuser.gwdg.de, http://www.eon-mitte.com, www.unicp.de, wikpedia.de

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!