Brytbröd

Igår kväll fick jag för mig att baka ett brytbröd. Det blev riktigt gott och det är enkelt att laga, så här kommer receptet:

5-6 dl vetemjöl
5-6 dl grahamsmjöl
5 dl vatten
0,5 dl olivolja
2 dl naturell johurt
50 g jäst (jag använde mig av torrjäst)
ca 2 tsk salt
ca 1,5 msk kummin - kan uteslutas
1 ägg till pensling
solrosfrön, sesam, vallmofrön etc.

Mät upp mjölet (ni får prova er fram lite) och blanda det med torrjästen, salt och (eventuellt) kummin. Värm vattnet och oljan till 42 grader och häll över mjölblandningen tillsammans med joghurten. Knåda till en smidig deg och tillägg mjöl ifall det behövs. Låt degen jäsa under duk på ett varmt ställe i en timme.

Forma den jästa degen till ca 20 bullar. Lägg den första bullen i mitten på en ugnsplåt och lägg de andra runtom så att det blir en fin krans. Bröden måste stå ganska tätt ihop. Låt jäsa ytterligare 30 minuter under duk. Pensla bröden med ett lätt uppvispat ägg. Pensla först bara lätt (så att fröna har en yta att fästa sig på), strö sedan på olika sorters frön (t.ex. vallmofrön, sesam och solrösfrön - det ser finast ut om det är olika färger). Pensla sedan på nytt, ovanpå fröna. Så hålls de bättre på bröden och åker inte av medan man äter.

Grädda 25-30 minuter i 225 grader i mitten av ugnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!