Hönsfrikassé

På begäran lägger jag nu upp receptet på hönsfrikassén jag gjorde förra helgen. Receptet räcker för 6 portioner.

1,4 kg höna (jag använde mig enbart av filéer)
Soppgrönsaker (ca 2-3 morötter, 1/2 knippa persilja, 1 kålrot)
1 lagerblad
1 tsk svarta pepparkorn
salt
250 g små vita champinjoner (konserverade går också bra)
60 g smör
70 g mjöl
100 ml torrt vittvin eller buljong
250 g djupfrysta ärter
1-2 äggulor
200 g grädde
1-2 msk kapris
färsk malen peppar
lite citronsaft

Halvera varje filé (det går att göra det här receptet med en hel höna också men det är mer komplicerat och tar rätt mycket längre, så jag håller mig till den här något snabbare versionen) och lägg i en kastrull med så mycket kallt vatten att filéerna nätt och jämt täcks.

Skär soppgrönsakerna i mindre bitar och lägg dem i kastrullen. Låt köttet och grönsakerna koka på låg värme 30-40 minuter (köttet ska vara genom).

Ta köttet ur buljongen och skär i mindre bitar. Häll buljongen genom en sil och spara 800 ml. Tvätta och halvera champinjonerna.

Smält smöret i en stor kastrull. Strö över mjölet och rör om så att såsen inte blir klumpig. Lägg till buljong eller vittvin lite åt gången och rör hela tiden med en visp. Låt såsen koka på låg temperatur ca 5 minuter. Tillsätt champinjoner och ärter och låt koka ytterligare 3-4 minuter. Lägg till köttet och låt koka upp.

Vispa ihop äggulor och grädde. Ta kastrullen från plattan och blanda i grädden med äggulorna. Låt frikassén bli varm, men se till att den inte kokar! Rör ner kapris och smaka av med salt, peppar och citronsaft.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!