Integrationstest Tyskland

Jag har bott i Tyskland sedan hösten 2004 - med en kort paus på ett drygt år - och har inte för avsikt att flytta härifrån i första taget. Därför kommer jag att ansöka om tyskt medborgarskap det här året. Eftersom jag får behålla mitt finska pass och alltså ha dubbelt medborgarskap har jag inget att förlora, so why not!
 
För att kunna ansöka om tyskt medborgarskap måste man fylla en hel del krav (tysk byråkrati, you know...). Bland annat måste man ha bott och arbetat i Tyskland en viss tid, vilket ju är helt förståeligt. Om man är gift med en tysk medborgare förkortas den här tiden, så jag kommer att kunna lämna in min ansökan den här sommaren då vi har varit gifta i två år. 
 
Förutom det (och en hel massa annat) är man också tvungen att göra ett så kallat integrationstest, Einbürgerungstest. Integrationstestet består av olika frågor gällande tysk kultur, politik, historia osv. Allt som allt finns det 300 frågor - testet som man gör består sedan av 30 av dessa frågor. De som är intresserade och kan lite tyska kan ta sig en titt på alla frågor här. 90 procent av frågorna är alldeles löjliga, fem procent är lite svårare men borde vara okej för alla som bott i Tyskland en tid. De sista fem procenten är kluriga och känns väldigt väldigt irrelevanta för ett integrationstest. Dessa frågor har till och med de flesta av mina tyska vänner svarat fel på!
 
Källa

I varje fall var det idag min tur att ta del av integrationstestet. Vi var fler än jag hade trott (ca 15 stycken) och alla fick ett prov med 30 slumpvis ihopsatta frågor. Ja och vad ska jag säga? Jag var färdig och ute på trappan med mobiltelefonen i hand 7 minuter efter att jag fått "provet" framför näsan. Det här kändes liksom lite löjligt och jag undrar om det finns någon alls som inte klarar av det? Det är nog bra att ha klickat igenom frågorna några gånger i förväg så att man vet ungefär vad som väntar en och så att man kan klura ut de där enstaka frågorna som är svåra, men annars är det här nog ett "Kinderspiel" som man säger på tyska - busenkelt alltså. 
 
Nu gäller det att få ihop alla papper och dokument som behövs. Målet är att lämna in ansökan senast i augusti. 
 

Kommentarer
Postat av: Tant Maria

Hur många andra var ute efter 7 minuter? :-).

Tack för besöket, det var så roligt att du och din B tittade in i min lilla butik. Amon hälsar också.

Ha det så bra! Kram, Maria

Svar: Jag var den första som gick, men jag skulle nog vara förvånad om någon alls satt där ännu efter en kvart ;)
Det var jättekiva att se dig och din underbart fina butik! Kopparna är redan i flitig användning - alldeles ljuvliga! :) Nästa gång kommer vi igen, förhoppningsvis med lite bättre röst ;)
kunterbunt

2013-05-22 @ 22:25:44
Postat av: Sara

Tittade lite igenom frågorna nu på skoj, det var nog inte så svärt nä! Fastän jag bara har bott ett år i Tyskland ;)

Svar: Eller hur? ;)
kunterbunt

2013-05-24 @ 10:11:35
URL: http://www.saralene.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!