Äppelkaka

På helgen förlorade jag ett vad. Väldigt onödigt. Jag och en kompis var helt säkra på att euron infördes 2001, en annan av våra vänner var helt säker på att den infördes 2002. Förstås var det 2002 men jag måste ju gå och slå vad. Om en kaka. En varm äppelkaka med vaniljsås. Eftersom jag inte har något dunderrecept för äppelkaka blev det att gå på jakt på den tyska receptsidan chefkoch.de (om ni klarar av att kocka på tyska så kan jag absolut rekommendera den här sidan - hundratals recept med kommentarer och betyg av en hel massa läsare; alltid ett säkert kort).

Slutligen fick det bli den här kakan, som jag har provbakat idag. God blev den, godkänt fick den. Så nu är jag ready to rumble när det kommer till kritan.


Receptet:
125 g socker
125 g smör
3 ägg
200 g mjöl
1 påse bakpulver (ca 17 g - sorry, i Tyskland räknar man bakpulver i påsar, inte i tsk)
1 msk mjölk
Skalet av 1 citron
700 g äppel
Pudersocker

Rör smör, ägg och socker till en vit, fluffig massa. Blanda bakpulvret med mjölet och blanda det med smör-ägg-socker-blandningen tillsammans med det rivna citronskalet och mjölken. Häll degen i en smörad och mjölad kak- eller pajform.

Skala och kärna är äpplen. Skär dem i klyftor och lägg dem på degen. Grädda i ca 180-190 grader i 30-40 minuter (beroende på ugnen). Låt kakan kallna och strö över pudersocker. Voilá!



Kommentarer
Postat av: Ida

jag som älskar äpplekaka! dethär receptet ska jag testa:D

2011-03-23 @ 09:21:40
URL: http://canonkamera.blogg.se/
Postat av: Frida

Mums!

2011-03-23 @ 12:28:47
URL: http://fridalinnmans.blogg.se/
Postat av: karin

Ser jättegott ut! :)

2011-03-23 @ 16:16:19
URL: http://bubbelsoda.blogg.se/
Postat av: Anonym

gudars, den ser supersmaskig ut! ska testa receptet till helgen (då jag tillåter mig att äta sötsaker :))

2011-03-23 @ 17:12:14
Postat av: SKYWALKER

Åh, så underbart kul att höra, tack!

2011-03-23 @ 18:54:43
URL: http://linneaskywalker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!