10 grejer tyskar inte förstår sig på

1. Midsommar
Förknippas enbart med IKEAs återkommande rea i juni varje år.

2. Snapsvisor
Det finns inget liknande i Tyskland. Det är väl bara att grabba tag i ett snapsglas och börja sjunga för att de ska förstå.

3. Prinsesstårta
Bland mina tyska vänner även känd som "neontårta".

4. Hastighetsbegränsingar på motorvägen
De tittar snett på 110- och 120-skyltarna och väntar förgäves på trafikskylten som visar att begränsningen är över.

5. Lakrits
Javisst finns det lakrits i Tyskland, men inte i samma mängder som i Skandinavien. Men de flesta tycker inte om lakrits. Och akta dig för att berätta om lakritsglass om du inte vill riskera en hel del frågande blickar!

6. Lucia

Detta kan man försöka förklara hur länge som helst; jag har gett upp hoppet. Detta är stunder då jag tror att tyskarna tror att vi i Norden är lite galna trots allt. Att berätta att traditionen egentligen har sitt ursprung i Italien hjälper inte en gnutta.

 

7. Ost med mindre än 40% fett
När jag kom till Tyskland hösten 2004 fanns det nästan inga "light-ostar" alls; de enda som fanns smakade bara plast. Nu har butikerna redan ett något bredare urval av lättare ostar, men fortfarande bara en bråkdel av det man är van vid i Skandinavien.

8. Sommarstugor
Finns inte i Tyskland.

9. Ljusa sommarnätter
Ingen normal tysk kan sova i Skandinavien under de ljusa sommarnätterna.

10. Finlandssvenskar
Nej jag är inte från Sverige. Jo jag kommer från Finland och talar svenska. Nej mina mor- och farföräldrar är inte heller från Sverige. Har redan börjat skicka Wikipedialänkar till kolleger som frågar för att slippa förklara samma sak hundra gånger.

Kommentarer
Postat av: Fotograf Laila Villebeck

SV: Det är verkligen underbart att få fota bröllop! En av de viktigaste dagarna i några andras liv som man får föreviga. Så mycket kärlek och glädje i luften! :)

Tack, jättekul att du gillar mina bilder.

Trevlig helg!

2011-07-15 @ 19:48:59
URL: http://lailavillebeck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!