Svar på frågestund

Hur kom de sig att du flyttade till Tyskland?

Allt började med att jag åkte till Göttingen i mellersta Tyskland i oktober 2004 för ett utbytesår. Ett år blev två - till största delen för att jag träffade min älskade B och inte vill flytta bort än. Efter två år flyttade jag tillbaka till Finland för att gå mina sista kurser vid universitetet. Under dessa 1,5 år i Finland saknade jag inte endast min pojkvän utan även Tyskland. Jag kände att jag absolut ville flytta tillbaka, vilket jag även gjorde i december 2007 då alla kurser var avklarade. Sedan dess har jag bott tillsammans med min B här i nordvästra Tyskland,  jobbar vid universitetet och trivs hur bra som helst.


Sneakers eller högklackat?

Till vardags går jag gärna i bekväma skor utan eller med bara liten klack. Men till fest gärna högklackat. Men inga klackar à la SATC tack! Egentligen är jag nog mer en sneakerstyp.


Hemmakväll eller utekväll?

Jag tycker båda alternativen kan vara mysiga, men jag älskar att komma ut bland folk på helgerna, eftersom det under veckan av naturliga skäl (väckarklocka som ringer 6:30 följande morgon) alltid blir hemmakvällar.


Godis eller chips?

Godis! Särskilt lösgodis som tyvärr inte finns i Tyskland...


Sol- eller storstadsemester?

Jag tycker att det är skönt att åka på solsemester en gång per år för att få tanka lite sol, men annars brukar det bli stadssemestrar ett par helger om året. Gillar båda lika mycket så jag kan nog inte riktigt bestämma mig. I heta länder och på sommaren föredrar jag solsemestrar, annars storstadssemestrar.


Jeans eller klänning?

Även om jag gillar att ta på mig en snygg klänning på sommaren eller till fest är jag nog en jeanstyp! Det finns väl inget bekvämare som kan kombineras både till en vardaglig, festlig och businesslike look!


Hur träffades du och B?
Vi träffades i Göttingen (Tyskland) under mitt år som utbytesstudent. Vi bodde i samma korridor i ett hus med studerandebostäder (12 kvardatmeters rum, gemensamma kök och badrum). Besim bodde snett mitt emot mig. Vi fick bara roligare och roligare tillsammans och tillbringade mycket tid tillsammans. Över en helg åkte jag och hälsade på min vän A i Heidelberg och innan jag åkte funderade A och jag på att åka på utflykt till någon annan stad för en dag. A föreslog Stuttgart. Jag visste att Besim var hemma från Stuttgart och frågade honom om det lönar sig att åka dit och vad man kan göra där. Det slutade med att han kom med sin kompis och visade oss Stuttgart. Bland annat trippen till djurparken Wilhelma var väl en nyckelhändelse då vi verkligen hade kul! Till slut sa det klick. Det är nästan 6 år sedan! :)

Kom ni fram till giftermålet tillsammans eller var det du eller han som frågade? Hur gick det till? :)
Vi hade varit tillsammans i mer än 5 år då vi förlovade oss så vi hade nog talat om det och planerat det redan en längre tid. Så egentligen kan man säga att det mer eller mindre var ett gemensamt beslut, men det var slutligen Besim som frågade.

Vi var på solsemester i Hurghada då han frågade. Det var den 28 maj 2010 och det var fullmåne. Varje kväll hade han frågat om det är fullmåne och jag undrade nog varför han ville veta det. Men han gissade att jag hade hoppats att han skulle fråga under resans gång och väntade tills det blev fullmåne så att han skulle kunna pina mig ett par dagar till... Vi satt på en uteservering i den varma natten då han frågade och jag var nog väldigt väldigt lycklig.

Vad saknar du mest med Finland? (du får inte svara familj och vänner, det e så självklara saker)
Lösgodis! Lättprodukter, lakrits, finska sommaren, att det är normalt att äta gröt ibland, surbröd.

Välj ett av alternativen: aldrig mer dricka kaffe eller aldrig mer äta choklad?
Aldrig mer dricka kaffe!

Bästa resmålet du besökt?
Istanbul var en helt otrolig, häpnadsväckande stad och upplevelse! En blandning av gammalt och nytt, öst och väst, Asien och Europa; ja kontraster av alla de slag! Absolut värt ett besök! Att gå in i den blå moskén och sätta sig ner vid en pelare och andas in lugnet är en unik upplevelse.

Favorit maträtt?
Det finns så mycket, men jag älskar indisk och italiensk mat. Linguine med en krämig tomat-ricotta-sås är alltid gott!

Favorit klädaffär?
Zara

Hund eller katt?
Absolut hund!!! Önskar jag hade en, men tiden räcker inte till...

Det bästa och sämsta med Tyskland, om man jämför med Finland :)
Det bästa: öppnare och pratsammare människor (hoppas ingen tar illa upp nu, men jag menar så där allmänt taget!). Det sämsta: byråkratin.

Jag har ju inte varit här tidigare men undrar lite över Tyskland. Hur är det att bo där?
Det var en svår fråga! Vad exakt vill du veta? Jag trivs väldigt bra här och i princip är det väl inte så otroligt stor skillnad mellan Skandinavien och Tyskland. Så där allmänt taget är människorna här lite öppnare och mer pratsamma än i Skandinavien, men det beror också på i vilken region man befinner sig. Hälsovården och den sociala tryggheten kan jämföras med den i Skandinavien. Jag minns hur jag under mina första år i Tyskland fascinerades av att det fanns bagerier i varje hörn, av de billiga livsmedelspriserna (som har stigit under de senaste åren men fortfarande är låga jämfört med Finland/Sverige), av de öppna människorna, av att allt var annorlunda men ändå lika. Hur jag samtidigt irriterades av lightprodukternas avsaknad, av att ytterdörrarna öppnades inåt istället för utåt och av att Rittersport kostade 65 cent - en evig frestelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!