Grekisk spenatpaj

På jakt efter ett recept på en spenat- och fetaostpaj hittade jag ett lämpligt recept på bloggen Matverkstan. Några små grejer ändrade jag, det här är resultatet:

Ingredienser
1 lök
2 klyftor vitlök
Ca 800 g spenat
Mycket persilja
Salt och peppar
1 paket filodeg
Ca 300 g fetaost
Olivolja
1 ägg


Sätt ugnen på 180 grader. Hacka löken och fräs den tillsammans med den pressade vitlöken. Blanda ner spenaten och låt det hela puttra några minuter tills det mesta av vätskan avdunstat. Rör ner salt och peppar samt mycket persilja. Pensla botten av en pajform (ca 25-30cm i diameter) med olja. Lägg två filoark i bottnet av formen, lägg på spenatfyllning och smula över fetaost. Lägg på ett nytt filoark och lägg på fyllning och feta. Fortsätt tills det finns 2 ark kvar. De sista arken skall penslas med ägg. Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!