Träning och näring

Jag har tränat på gym regelbundet i ungefär tre år nu, inklusive kurser av olika slag (pilates, aerobic osv.). Sedan ungefär ett halvt år är jag mer motiverad än tidigare, peppad till tusen! Jag blir otålig om jag av någon orsak inte kan träna på flera dagar; ja jag behöver träningen som avkoppling till jobb och vardag.

Med beach 2011 och vårt bröllop i augusti som morot, satsar jag nu mera medvetet än tidigare genom att:
1) Variera träningen oftare. Var fjärde till sjätte vecka ändrar jag till exempel
antalet upprepningar på övningarna. Om jag har gjort en övning i 3*7 upprepningar de senaste veckorna, så ökar jag till 3*15 upprepningar med lite mindre vikt. Om några veckor ökar jag vikten och gör 3*7 upprepningar igen. Och så vidare.
2) Försöka äta någorlunda hälsosamt Även om jag samtidigt unnar mig någon godbit nu och då.


google

Särskilt viktigt för en effektiv träning är att man får i sig tillräckligt mycket protein, för att så att säga tanka musklerna. Om man vill bygga upp muskler rekommenderar man 2 gram protein per kilogramm kroppsvikt per dag. Väger du alltså 50 kg behöver du ca 100 g protein per dag, vilket är rätt så mycket. Hur får man då i sig tillräckligt protein? Följande livsmedel har rätt höga proteinvärden:

Tonfisk: 27 % protein
Ost (lätt): 30 % protein
Bönor: 22 % protein
Kyckling, fisk, magert nötkött: 21 % protein


google

Mozzarella: 19 % protein
Tofu: 13 % protein
Kesella: 13 % protein
Ägg: 13 % protein
Bulgur: 9 % protein

google

Dessutom försöker jag att dricka en proteinshake efter varje träningspass, en shake har nämligen ca 30 gramm protein! De godaste sorterna kommer från AllStars.

egen bild

Kommentarer
Postat av: Daniela

Jag har aldrig tränat regelbundet och har inte varit speciellt motiverad till det heller. Men nu, nu vill jag verkligen komma igång ordentligt. Dessa proteinshakes... Var köper man sådana? Jag e verkligen en rookie, så alla tips emottages!

2011-02-22 @ 21:56:55
URL: http://missminttu.blogg.se/
Postat av: Frida

Va härligt att du har så bra motivation! Man måste nästan ha någon/några morötter för att det ska kännas värt det :)



tack för pink-tipset!

2011-02-23 @ 08:38:15
URL: http://fridalinnmans.blogg.se/
Postat av: LINA K - SKRIVER SKRÄCKROMAN!

Tack för den guiden! Har helt kommit av mig med min egen träning, inte tränat regelbundet på flera veckor ... blir inspirerad att sätta igång igen nu! =)

2011-02-23 @ 09:15:29
URL: http://eimk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!