Autobahn

Efter nästan 7 år i Tyskland tänker jag inte längre just alls på grejer som är annorlunda här jämfört med Finland. Det är mest då jag åker till Finland som jag blir påmind om sådana skillnader.

Ett exempel är motorvägar, bilkörning och hastighetsbegränsingar. Att köra bil i Finland - och särskilt att komma fram - tar läääänge. Hastigheter kring 80 km/h upp till maximalt 120 km/h känns segare än segast då man är van vid de tyska motorvägarna där man oftast får köra så snabbt man vill.



Man skulle kunna tro att det händer fler olyckor på de tyska motorvägarna pga. de högre hastigheterna, men så är det inte. Den som vill köra fort försvinner fort och hänger varken irriterat bakom andra bilar eller gör onödiga, aggressiva omkörningar som man ser stup i kvarten på bil-/motorvägar i Skandinavien.

Nu är de högre hastigheterna i början förstås ovana, oavsett om man kör dem själv eller om man ser den ena efter den andra bilen svischa förbi i 200 km/h. I början gäller det framför allt att vara försiktig med omkörningar på motorvägen; på omkörningsfilen rusar de flesta förbi med mycket högre hastigheter än i Skandinavien; räkna alltså inte med att hinna in i en liten lucka på omkörningsfilen ifall du inte själv trycker ordentligt på gaspedalen! Annars är risken stor att du får en sur Audi/BMW/Mercedes eller dylikt bakom dig. Det vill du inte, believe me!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!