Pepparkaksgubbar och ett främmande Sverige

Det är sällan något upprör mig så starkt som diskussionerna på Ellen Lindbergs blogg just nu. Det hela började med hennes blogginlägg om diskussionerna kring pepparkaksgubbarna i luciatågen; en absurd diskussion som redan den upprörde mig. Vilka signaler vill man egentligen sända genom att förbjuda pepparkaksgubbarna? För det första: Vad är det som är dåligt och diskriminerande med pepparkakgubbar? Jag tror knappast det är någon invandrare som känner sig illa berörd av dessa små gubbar i luciatågen. För det andra: Om man nu verkligen skulle komma på tanken att assosiera pepparkakor och pepparkaksgubbar med invandrare - skulle det inte då vara bättre att istället visa hur viktigt det är att de är en central del av en så svensk tradition som luciatåget? Vore det inte bättre att visa att pepparkaksgubbarna är minst lika viktiga som lucian, tomtarna och tärnorna? Genom att utesluta dem blir budskapet enbart "ni hör inte hit, ni är annorlunda". Är det det man vill?
 
Men detta var bara början. Efter att Ellen tagit ställning till pepparkaksgubbediskussionen, ramlade det in den ena efter den andra rassistiska kommentaren, här enbart några smakprov:
 
"Jag är så jävla trött på att läsa om sånt här varenda dag. Utvisa kräken, utvisa deras familjer och släktingar. Utvisa varenda liten babbe som begår brott i Sverige!"
 

"Mina förfäder har kämpat för att jag och mina nära ska ha det bra, inte hela världen. [...] Ska fan inte se en moské här. Jag hade aldrig flytt om det blev krig. Och många är bara lycksökare. Nej, SD till nästa val, och jag lyckats att få över min släkt på den banan också. Dom har inte rätt att begära någonting här, dom får rätta sig efter oss."

 

Att man i sådana här diskussioner alltid får räkna med några elaka - ja rent ut sagt idiotiska - kommentarer är givet. Men att läsa nästan enbart negativa (ja, det är diplomatiskt sagt) kommentarer, ja det fick mig nog att tappa hakan. Vad har hänt med Sverige?

 

Själv lever jag ett rätt mångkulturellt liv: Jag har en finlandssvensk bakgrund, bor i Tyskland sedan flera år tillbaka, är gift med en man med rötter i Turkiet, Bulgarien och Bosnien. Jag har och har haft goda vänner i alla världens hörn: Indien, Venezuela, Japan, Turkiet, Palestina, Hawaii, Italien - you name it. Mitt liv skulle vara väldigt mycket tråkigare och fattigare utan alla dessa personer.
 
Jag försöker leva i en värld där alla - oavsett bakgrund, hudfärg och språk - ska vara lika mycket värda. Vi lever inte mer i ett Tyskland med svarta mustascher, vi lever inte mer i ett samhälle där man måste välja sin sittplats i bussen enligt hudfärg, vi lever inte mer i ett samhälle där kvinnor inte får studera. Vi lever i 2012. Vakna upp.
 
Tack Ellen för ditt fina inlägg!

 


Kommentarer
Postat av: Josephine Einarsson

Gillar din fina blogg! :)

Svar: Oj tack snälla!:)
kunterbunt

2012-12-14 @ 22:57:53
URL: http://photomemorys.blogg.se/
Postat av: Josephine

Svar: Jaa verkligen! :)

2012-12-15 @ 21:15:48
URL: http://photomemorys.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!