Marknaden i Ubud

Det blev ju en liten Balipaus här märker jag, men nu kommer nästa semesterinlägg!
 
Om man en gång tagit sig till Bali, är det ett måste att se sig omkring och åka på utflykter - Bali har så mycket att bjuda på! Redan innan vi åkte hade jag en fix idé att jag ville åka till Ubud. Ni som har sett filmen Eat Pray Love med Julia Roberts i huvudrollen kanske vet att en del av scenerna har inspelats just i Ubud, särskilt på den berömda marknaden där. Just på den marknaden var vi också - vid 11-tiden på förmiddagen då affärerna verkade gå hetare än någonsin. Det här var en av de mest fascinerande marknaderna jag varit på: Det bara surrade av liv på marknaden; till min förvåning främst av Balineser. Från exotiska frukter, soltorkad balinesisk fisk och offergåvor till armband, sjalar och sandaler hittar man nästan vad som helst här. Vi hade tyvärr inte så himla mycket tid eftersom vi sedan åkte vidare till andra orter och sevärdheter, men på marknaden i Ubud kan man säkerligen tillbringa en hel del tid. 
 
De allra flesta på marknaden var balineser; bara ett fåtal turister syntes till.
 
Frukter och blommor är bara en bråkdel av marknadens utbud.  
 
Jag tror vi inte såg en enda manlig försäljare på hela marknaden. Det är unga tjejer och äldre kvinnor som har makten här.  
 
 
Tyvärr har jag glömt vad de här frukterna heter. Under frukten ser man en stjärnformig figur, som visar exakt hur många fruktklyftor som gömmer sig under skalet. 
 
Hot and spicy. 
 
 
Mera frukt i förmiddagens sol. 
 
Mycket mogna bananer 
 
Stressad? 
 
Rätt så hektiskt gick det till. 
 
Mera bananer och bananförsäljaren.  
 
 Om ni åker till Bali - ta er tid att åka till Ubud och dess marknad också! Det lönar sig! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!