Pumpabröd

Efter den smärre olyckan med bilen och ett väldigt irriterande brev gällande min ansökan om tyskt medborgarskap (den tyska byråkratin känner inga gränser, tro mig!) bakade jag mest hela helgen; två pumpabröd och en plommonkaka. I kombination med lördagkvällen då jag hade väldigt roligt med vänner och dessutom rätt spontant äntligen träffade en gammal vän jag inte sett sedan vårt bröllop, hjälpte det bra mot frustrationen!
 
Jag bjuder nu på brödreceptet - väldigt gott och enkelt!
 
200 g pumpa (helst hokkaido, enbart fruktköttet)
ca 300 ml mjölk
1 paket torrjäst
1 msk socker
1 tsk salt
500 g vetemjöl
40 g smör
 
 
Skär pumpan i bitar och koka den mjuk i 150 ml mjölk. Det tar ca 10-15 minuter. Mosa pumpan som när man gör potatismos. Låt svalna en stund. 
 
Blanda mjölet med jästen. Tillägg socker och salt. Rör ner pumparöran i mjölblandningen. Smält smöret och blanda i degen. Värm ca 150 ml mjölk (eller mera, beror lite på) tills det är ljummet och rör ner i degen. Knåda alltsammans tills degen är smidig, fin och lossnar från kanten. Låt jäsa ca 1 timme.
 
Knåda degen en gång till och lägg den i en smörad brödform. Låt jäsa ca 20 minuter. Värm ugnen till 220 grader.
 
Grädda i nedre delen av ugnen ca 45-50 minuter.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Tack för det här receptet!! Ska minsann försöka mig på en sådan här limpa! Jepp. Ha det bra!

Svar: Gör det, det blir verkligen jättegott och saftigt! :) Lycka till!
kunterbunt

2013-10-15 @ 22:58:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!